“Sund” Nutella! // “healthy” Nutella!

Jeg er i himlen. Nutellahimlen (ja, der findes en nutellahimmel?). Jeg er faldet over adskillige lækre opskrifter på nettet – opskrifter, der fik mine tænder til at løbe i vand. I går fik jeg så endelig gjort de nødvendige indkøb og vupti! Pludselig stod jeg med et lækkert lille glas cremet Nutella – af min hjemmedigtede opskrift selvfølgelig. Hold da op, en succes. Jeg må indrømme, at jeg nok fik spist en lige lovlig stor portion – både på knækbrød, på skyren og direkte fra glasset(ups). Så er det jo bare ekstra bonus, at ernæringsindholdet er en del (se: meget!) forbedret i forhold til ”rigtig” Nutella.

Ingredienser (til et lille glas):

  • 100g stenfri dadler
  • 50g hasselnødder
  • 100g banan
  • 30g sukrin gold
  • 15g kakao
  • 15g proteinpulver med chokoladesmag (jeg brugte Caribbean Chocolate from Bodylab)

Fremgangsmåde: Rist hasselnødderne på en tør pande, indtil skallerne kan ”fnuldres” af (sådan nogen lunde i hvert fald). Blend nødderne til mel i en stavblende, og hæld melet over i en lille skål. Herefter blendes dadler til en ensartet masse, og nøddemelet tilsættes igen. Derefter tilsættes banan – og til sidst de tørre ingredienser. Husk at blende godt! Massen skal være ensartet.
Jeg puttede Nutellaen på et gammelt (rengjort) peanut butter glas og stillede det på køl – så skulle det nok kunne holde sig. Jeg får det jo nok alligevel spist inden for de næste par dage…

10732983_10202870264784402_1166403139_n10735967_10202870264624398_538546168_n

I am in heaven. Nutella heaven, actually (yes, it exists?). I have come across several delicious recipes on the Internet – recipes that have made my mouth water. Then yesterday I finally went to the mal to by the ingredients and poof! Suddenly I had a delicious little jar of creamy Nutella – homemade recipe of course. Omg, it was a success! I have got to admit that I ate quite a big portion that day – on crisp breads, on my quark, and directly from the jar (oops!). It is good that the nutrient content is improved a lot if you compare to ”real” nutella.

Ingredients (for a little jar):

  • 100g pitted dates
  • 50g hazelnuts
  • 100g banana
  • 30g sukrin gold (you can use other sweeteners)
  • 15g cocoa
  • 15g chocolate protein powder

How to: Roast the hazelnuts on a dry pan until the dark shells can be pealed off (or at least almost pealed off). Blend the roasted nuts into flour in a hand blender, and put the flour into a little bowl. Then blend the dates – and add the flour once again. Blend until you have a homogenous mixture. Then add the banana – and at last the dry ingredients. Remember to mix properly!
I keep my Nutalla in an old (cleaned) peanut butter jar in the fridge – then it should be able to keep fresh. I will probably eat it during the next few days anyway, lol.
Well.. Enjoy!

Leave a Reply

